Koska mun puhelin on aika tyhmä ja hankala, enkä edes tykkää puhua siihen, päätin yrittää piristää sitä uudella soittoäänellä. Olisi pitänyt muistaa miten siinä käy.

Olen nyt kohta tunnin kuunnellut pikanäytteitä biiseistä, niistä jotka soivat kun olin lapsi, niistä jotka soivat kun olin teini, niistä jotka soivat parhaina festariaikoinani, niistä jotka liittyvät johonkin tärkeään ja niistä jotka eivät liity juuri mihinkään mutta ovat kivoja.

Menneiden kesien kesähitit, niin typeriä kuin olivat silloin ja ovat edelleen (no hei joku jaajaajaa coco jambooo, oikeesti) tuovat ihan elävästi mieleen juttuja. Yhtäkkiä olen taas vanhainkodissa kesätöissä, lukiossa pesäpallokentän takarajana toimivalla aidalla istumassa (opettaja ei nähnyt sinne asti, polteltiin siellä tupakkia kesken pelin), uimassa keskiöistä naku-uintia hytisten vedessä odottaen että poliisit rannalta menisivät pois, ajelemassa päämäärättömästi pikkuisella autonrutkullani kasettimankan rämistessä, osallistumassa milloin mihinkin bakkanaaleihin, viettämässä juhannusta mutapellolla telttaillen.

On biisejä joiden myötä olen hetken autossa matkalla mummolaan vuonna 1979, ala-asteen diskossa jossa yritettiin vähän pussailla ja Final Countdown oli tosi kova juttu, ihan ekassa DBTL:ssä (olin just sen ikäinen että pääsin päiväsaikaan vähän kurkkimaan, olin pukeutunut mustavalkoisiin leoparditrikoisiin ja Mötley Crüe -paitaan), pihalla ottamassa aurinkoa korvalappustereoita kuunnellen, tylsistymässä teininä mökillä vanhempien kanssa.

Tai katsomassa Metallicaa jäähallissa, tai Iron Maidenia, Guns'n'Rosesia (ja liftaamassa takaisin vähän Lahden kautta koukaten, kun kyyti nyt vaan meni sinne suuntaan eikä oikein tiedetty mihin suuntaan sitä peukkua olisi pitänyt nostaa), Skid Row'ta, Alice Cooperia.

Kun kuulee sen pienen pätkänkin jotain oleellista biisiä, sitä haistaa ja maistaa olemattomia, irtaantuu hetkeksi.

Musiikilla on ihan ihmeellinen voima. Tulee vanhalle ihan haikea olo.

Jos joku tietää mistä saisi truetone-soittariksi Kotiteollisuuden Tomusta ja tuhkasta niin sais kertoa mullekin. Jos sanon kelpaa myös.