Minä rakastan listoja. Ei. Pahempaa. Olen riippuvainen listoista. Tykkään kirjoittaa niitä, tykkään suunnitella mielessäni mitä niihin kirjoittaisin, tykkään numeroiduista listoista, tykkään sellaisista listoista joissa listattujen juttujen edessä on pallo (mikä sen oikea nimi on?), tykkään jäsennellyistä listoista ja väliotsikoista, tykkään hassuista lyhenteistä listoissa (osta jauh.lih.) ja jääkaapin oveen laitetuista listoista. Ranskalaisista viivoista en erityisemmin tykkää, ne tekevät listasta jotenkin hutaistun näköisen ja toisarvoisen. En tiedä mikä siinä on. Millaisia listoja sitten teen?

  1. Listoja, joissa luettelen itselleni mitä minun pitää tehdä kun
  • Oo nukahtaa päiväunille
  • Siippa lähtee Oon kanssa anopille
  • olen koko päivän kotona Oon kanssa
  • kun en ole koko päivänä kotona Oon kanssa
  • kun istun koneella Oosta huolimatta
  • kun muuten vain tekee mieli tehdä jotain
  • kun ei tee mieli tehdä mitään vaan siihen tarvitaan lista
  • kun on joulu tai juhannus tai joku muu semmoinen

   1.b. Nämä listat sisältävät lähinnä tämäntyyppisiä asioita:

  • tiskit koneesta ja kaappiin
  • pyykit koneeseen/koneesta/uudestaan koneeseen ja kuivumaan
  • kuivat pyykit kaappeihin
  • keräyspaperit vientivalmiiksi
  • krääsät pois
  • keskeneräisten ompelu valmiiksi
  • lakanoiden vaihto
  • roskiskaapin pesu
  • lattian pyyhintä
  • imurointi
  • vessan pesu

   2.    Listoja, joissa luetellaan mitä pitää ottaa mukaan kun    

  • lähtee käymään viikonlopuksi serkkulaan
  • lähtee koko päiväksi kylään jonkun luo
  • aikoo viettää koko päivän Mammiksella ja sen jälkeen vielä pikapoiketa jossain
  • matkustaa jonnekin laivalla
  • matkustaa jonnekin autolla
  • matkustaa jonnekin lentokoneella (tällaista listaa en ole päässyt tekemään, mutta toivottavasti joskus pääsen, eikä joskus vaan aika pian)
  • joku muu, lähinnä siippa, menee Oon kanssa jonnekin
  • joku muu hoitaa Oota yli vartin (iik!)
  • kyse on mistä tahansa lähtemisestä, menemisestä, tulemisesta, palaamisesta tai reissaamisesta

   3.    Listoja, joissa luetellaan mitä pitää ostaa kaupasta

   4.    Listoja, joissa luetellaan paikkoja joissa pitäisi käydä, tällä hetkellä tällä ikuisuuslistalla on mm.

  • Kultaranta puutarhoineen
  • Porvoo
  • Saimaan joku ranta
  • Automuseo
  • Taidelainaamo
  • Liedon Vanhalinna

  5.     Listoja, joissa yleisesti luetellaan mitä tarttis tehrä

  • Laihduttaa
  • opetella käyttämään digiboksia
  • opetella käyttämään dvd-soitinta
  • olla hyvä ihminen
  • käydä kampaajalla
  • varata Oon lääkärineuvola
  • kerätä kirppiskamat kasaan ja vuokrata pöytä
  • saada lottovoitto

Tilanne ja sen laajuus tuli varmaankin tällä selväksi itse kullekin? Paitsi että järjestelmällisyyteni (neuroottisuuteni, omituisuuteni, muistamattomuuteni, ihme nipottamiseni) on nyt sangen yleisessä tiedossa, tässä on minulle loistava listapohja tuleviin tilanteisiin. En tosin käytä sitä, koska listojen keksiminen ja suunnittelu on puoli huvia. Jopa niin, että aikaa toteuttamiseen ei aina jää, koska listan tekeminen vei niin paljon aikaa (ja oli paljon hauskempaa). Listan kun voi aina tehdä istuen. Älä milloinkaan nouse, jos voit vielä istua tai parhaassa tapauksessa maata. Maata ei Oon kanssa kotona, tai muuallakaan, ollessa voi, joten istuminen on parasta mihin kykenen. Kaikkien listojen bubbling under onkin

  • Älä tee mitään.