Olipa taas.

Nyt se on alkanut, se vihjailu. Että vieläkö sinä, ja miksi sinä, ja etkö sinä, ja miten sinä nyt, mutta eikö sinun kannattaisi, ja aika erikoista että sinä, ja vatkotivatk. Aiheena imetys.

Oo on 1 v 4 kk. Pikkuinen pulleroinen vauva. Tai no jos nyt rehellisiä ollaan, niin päätä pahkaa kohkaava pieni poika. Imeväisikäinen kuitenkin, tissimies henkeen ja vereen. Ja saa ollakin. Tissit ovat minun ja minä päätän mitä niillä tehdään, Oo saa toki asiaan vaikuttaa ;) Se on kuitenkin ihan varma asia, että minun tissieni käytöstä ei päätä naapuri, ei sukulainen, ei tuttava, ei satunnainen ohittaja, ei nettituttu eikä terkkari. Enkä minä käsitä, tai edes halua käsittää, miksi tällaiset ihmiset vaivaavat päätään minun tisseilläni ja niiden käytöllä. Minä tissien omistajana olen tyytyväinen ja Oo tissien käyttöoikeuden haltijana on tyytyväinen. Tissityytyväisyys siis kymppi meidän osaltamme, tutkimus suoritettu, valmis.

WHO:n suositus imetysajan pituudeksi on vähintään kaksi vuotta, haluttaessa kauemmin. Suomen lastenlääkäriliiton suositus on yksi vuosi. Tätä perustellaan mm. sillä, että suositeltaessa kahden vuoden imetystä aiheutettaisiin pahaa mieltä niille, jotka eivät syystä tai toisesta halua/pysty/voi imettää niin pitkään. SLY.n kanta WHO:n suositukseen on, että suositus on tehty kehitysmaita silmälläpitäen. Tämän  valossa mm. Kanada on kehitysmaa. Tänään kuulin mielenkiintoisen näkökannan, että WHO:n kahden vuoden suositus on laajennettu koskemaan myös teollisuusmaita siksi, että kehitysmaiden ihmisille tulisi muuten paha mieli. Önh. Pahaa mieltä siellä täällä. Ja varsinkaan mikään ei ole hyvä. Sillä, että minulle tuli paha mieli tämänpäiväisestä kommentoinnista, ei taida olla väliä.

Jos jonain kauniina tai vähemmän kauniina päivänä joku terveydenhuoltoalan ammattilainen vihjaisee minulle normaalipainon tavoiteltavuudesta, voinko kyseenalaistaa normaalipainon käsitteen ja määritelmän sillä perusteella, että rajaa tulisi nostaa kriittiset viisi kiloa koska minulle tulee muuten paha mieli? Kun en syystä tai toisesta halua/pysty/voi olla syömättä suklaata.

Onneksi Oo ei tiedä. Äidin homma on suojella sitä ja niistää sen nenä ja tarjota sille tissi kun se pyytää. Kaukana paha maailma suosituksineen.