Yhdessä asiassa minulta loppuu ymmärrys. Tai no monessakin, mutta tämä on ollut tänään tapetilla.

Minä en suostu ymmärtämään ihmistä, joka heittää jäätelöpaperinsa maahan viisi metriä roskiksesta. Tai suklaapatukan kääreen metsään oikopolun varrelle. Auton pölykapseleiden pahvisen myyntipakkauksen parkkipaikankulmaan. Tyhjän tupakkiaskin pyörätielle. Ei vain mene jakeluun. Roskaamisessa kyse on aivan varmasti tyhmyydestä, mutta koska olen itsekin vähän tyhmä enkä silti taatusti heittele roskiani pitkin lääniä, roskaajalla täytyy tyhmyyden lisäksi olla jotain lisärasitetta. Kuten vaikkapa ilkeyttä, välinpitämättömyyttä, huonoa kotikasvatusta, puuttuvaa kotikasvatusta, jotain älytöntä kapinaa roskiksen henkeä vastaan tai roskiskauhua (kai tuollaistakin on, kun on mitä lie nimien ja sanojen pelkoakin, tai silmien pelkoa. Öh. Kurki tänne). Selitykseksi ei kelpaa roskisten liian vähäinen määrä. Laittaisivat roskat taskuun tai aukoisivat jäätelönsä kaupan ulkopuolella jo, minä en ole ikinä nähnyt kauppaa ilman minkäänlaista roskista.

Sitten kun Oo on iso poika (ei pitkään aikaan, se on vauva) niin opetan sen kysymään kovalla äänellä tilanteen tullen että miksi täti heitti roskan maahan, ja sitten minä vastaan sille selvästi artikuloiden että täti ei varmaan tiedä mitä varten roskikset ovat, onneksi me tiedetään.

Mutta siis perkele. Minä en halua hautautua roskaan typerien piittaamattomien takia. En halua että lapseni loukkaa itsensä maahan rikottuun pulloon tai heitettyyn peltitölkkiin. En halua lintujen ja oravien heittävän veiviään koska nielaisivat jotain maasta löytämäänsä, ruoaksi luulemaansa, sopimatonta. Niin että miksi ihmiset eivät tajua?

Tässä nyt siis tarmonpuuskassa päätin osallistua Roska päivässä -liikkeeseen. Ja ohimennen haastaa mukaan myös SINUT. Haasta eteenpäin, jooko? Kommentoi tuohon kommenttilootaan otettuasi haasteen vastaan, siitä tulee hyvä mieli. Yksi roska päivässä. Yksi vain. Tai enemmänkin, kukaan ei asetu esteeksi ;)  Jos nyt ei maailma pelastu niin onpahan kotilähiö pykälän verran siistimpi.

Minulle on muuten ihan sama korjaako joku koirankakat pois, tai no en minä tykkää niihin astua mutta mieluummin koirankakka kuin jäätelöpaperi.